Office 365 installeren vanaf het netwerk


Auteur: Tony Krijnen

Tijdens de Office 365 trainingen kwam vaak de vraag naar voren hoe partners gemakkelijk Office 365 kunnen installeren op de PC’s en laptops van de klanten.

Al geruime tijd is het mogelijk om de Office 365 bits te downloaden en bijv. op een fileshare bij de klant te zetten en dan van daaruit de installatie te doen voor de werkstations.
Het enige wat we daarvoor nodig hebben is de Office Deployment Toolkit.

image01

Download dit bestand, start het, accepteer de licentie overeenkomst en geef een map aan waar we de bestanden kunnen uitpakken. Ik maak altijd een map aan op de C:\ schijf en noem deze O365Deploy. Wanneer je deze map opent zie je de volgende bestanden:

image02

De Configuration.xml file is het bestand waarin we wat de configuratie kunnen aangeven. Voorbeelden daarvan vind je op deze pagina.

Het Setup.exe bestand gebruiken we om een handeling uit te voeren met het XML bestand. Gaan we naar een command prompt en starten we daar het commando: setup /?krijgen we deze opties:

C:\O365Deploy>setup /?

Usage:
SETUP mode [path to configuration file]
SETUP /download [path to configuration file]
SETUP /configure [path to configuration file]
SETUP /packager [path to configuration file] [output path]
SETUP /help [path to configuration file]

De verschillende modes zijn dus:

/download 

Dit download de Office 365 installatie bestanden naar een map,
/configure 

Dit configureert een Office 365 installatie. Opties zijn Verwijderen, toevoegen, etc.
De laatste optie /packager  is om een Office App-V package te maken.

Ik begin met het aanmaken van een fileshare waarin ik de bestanden wil downloaden. Dit komt bijv. op \\SERVER\O365ProPlus. Mijn XML file ziet er dan zo uit:

<Configuration>

<Add SourcePath=”\\SERVER\O365ProPlus\” OfficeClientEdition=”32″ >
<Product ID=”O365ProPlusRetail”>
<Language ID=”nl-nl” />
<Language ID=”en-us” />
</Add>
<!–  <Updates Enabled=”TRUE” UpdatePath=”\\Server\Share\” /> –>
<Display Level=”None” AcceptEULA=”TRUE” />
<!–  <Logging Path=”%temp%” />  –>
</Configuration>

Dit geeft dus aan het pad waar ik wil opslaan (\\SERVER\O365ProPlus) en dat ik de 32-Bits versie wil. Verder download ik de Nederlandse bestanden (NL-NL) en de US Engelse versie (EN-US). De rest is nu niet echt belangrijk. We starten nu een command prompt en voeren daar het commando uit:

SETUP.EXE /DOWNLOAD CONFIGURATION.XML

Dit download alle bits naar de locatie in de XML file. Ik kan nu mijn software deployment programma’s (System Center, etc) of met Group policies de installatie automatisch doen door het commando:

SETUP.EXE /CONFIGURE CONFIGURATION.XML

Echter kan ik ook verschillende Configuration.xml bestanden maken voor bijv. verschillende afdelingen. Zo kan ik bijv. een XML bestand maken waar ik bepaalde applicaties niet installeer (Bijv. Access). Ik hoef hier enkel maar een regel toe te voegen aan een kopie van de originele XML file en noem deze bijv. NoAccess.XML:

<ExcludeApp ID=”Access” />

Ook wanneer ik de Office 365 Pro Plus installatie wil uitvoeren op een Remote Desktop Server (Terminal Server) kan ik dat doen met de XML file. We hebben recent een nieuwe optie toegevoegd die “Shared Computer Activation” heet – Meer daarover in deze blogpost maar de optie in de XML file is dit:

<Display Level=”None” AcceptEULA=”True” />

<Property Name=”SharedComputerLicensing” Value=”1″ />

We zien dus dat er vele opties zijn om de Office 365 bits automatisch te downloaden en deze gemakkelijk te installeren vanaf een centrale locatie. Een optie die ik nog even wil toelichten is de AutoUpdate feature. Standaard staat dit voor Office 365 Pro Plus zo ingesteld dat de software zelf automatisch de laatste versie vanaf het Internet download. Alleen wanneer dit echt niet wenselijk is (bandbreedte bijv.) zou je dit nog kunnen omzetten naar een lokaal pad, maar moet je echter zelf constant er voor zorgen dat er op dit pad de laatste bits staan.